Skribentens bildRedaktionen

Pressmeddelande - Sveriges beslut att inte delta i EM i Pickleball

Svenska Pickleballförbundet vill informera om att styrelsen har beslutat att Sverige inte kommer att delta i Europamästerskapen i pickleball i år. Beslutet grundar sig främst på ekonomiska skäl och bristen på en etablerad organisation inom förbundet som kan hantera internationella ärenden på samma sätt som vi gör med våra andra verksamhetsområden.

Vi är medvetna om att det finns spelare som är intresserade av att delta i mästerskapen på egen bekostnad och hantera sina arrangemang självständigt. Styrelsen ser dock problem med detta, då det kan leda till en orättvis urvalsprocess där spelare med större ekonomiska resurser gynnas, samtidigt som det riskerar att undergräva förbundets ansvar att på ett rättvist och strukturerat sätt hantera Sveriges representation i internationella sammanhang.

Som ett led i att stärka vårt internationella arbete har vi nu påbörjat rekryteringen av en förbundskapten som kommer att ta ett övergripande ansvar för dessa områden, inklusive planering och urval för framtida internationella tävlingar.

Vi ser fram emot att utveckla en mer robust struktur för internationellt deltagande och hoppas på ert fortsatta stöd för att tillsammans kunna bygga upp pickleballsporten i Sverige på både nationell och internationell nivå.

För ytterligare frågor, vänligen kontakta oss på Svenska Pickleballförbundet

På uppdrag av styrelsen,